Monday, April 6, 2015

Deena's Ears Pierced!

It involved years of decision making process..

Haha.

Actually I wanted to pierce her since she was a baby. Namun masyarakat sekeliling mmbantah. Kesian lah dera lah ape lahhh.

Ok2. So i postponed. Padahal she was fully bf till 1 yr 10 months kot. Lg cepat baik ade susu cap gantung nihhh. Boleh ltak few drops lg kt tmpt pierce tu nk speed up healing. Tp itu tidak berlaku since we postponed.

Until its about a month to her 2nd bday n iolz sangat sangat sangat sangatt nk nk bg Deena bday present yg long lasting and the idea of tindik menjelma lagi.

TING!

So 29th March - we olz marching (gittewww) to gold shop(sssss). 

But whaaatttt!! Semua x nak pierce baby!

Among gold shops we went - tomei, habib, s.wan and other local gold shops.

N even pusat perubatan bangi! (They no longer provide piercing service this year)

Iolz kecewa, namun iolz tidak berputus asa. Perjuangan diteruskan. 

Googled and Kedai Emas Sri Bangi appeared as one og gold shop yg boleh pierce baby. Iolz siap fb msg kdai tu a day before tu and confirm boleh buat.

Sekali esoknye pergi around 11am. TUTUP!! What theee..called owner kedai die ckp patut dh bukak n die try call pekerja die xdpt etc etc. malas iolz nk layan. Org melayu meniaga mcm xnak meniaga kann. So kitorg blah.

This time try luck sgn wahchan ioi city (sbb hari tu pg mlm die dh tutup). Finally thay said yesssss! Yeehaaaa! Dan hasilnyaaa...





Santek kann anak dare iolz?

Hihihi.

I requested Wah Chan to do both sides in 1 go. (So kire 2 piercing gun tu lah guna). Deena menangis seminit dua then tnjok earring dkt cermin tros excited. Siap die pilih sendiri gold earring lagi utk tuka dgn yg ni nnti bile bgkak dah surut. (Mmg ear ring tu actually my bday present to her nnti :))

Care pnjagaan after tu xde ape sgt pon. Just time die baru tindik tu siang tu x bg die tdo mngiring lg sbb tlinge still bgkak n merah lg. Mlm tu br tdo cm biase. Then mlm2 i bersihkan darah kering dgn facial cotton yg basah pastu ltak mnyak hijau then selawat sket. Pusing2 ear ring tu spy x mlekat kt healing area tu. Buat 2-3 mlm je. Sbb xnmpk die sakit ke bgkak ke ape. Alhamdulillah.

Beauty is pain. No pain,no gain.

Gittuuuuu.

;p

Hantu Ketam

Horror gilaaa!!

Met Hantu Ketam while we had our dinner last night.....

.......
......
......



Spooky kannnn.

Haha. Kutuk anak sndri pon bolehhh.

She is known as hantu ketam ever since we introduced her to ketam - around 1 yo cmtu kot.

Tp last night mcm over plak seluas2 mnganga x not even chew the crab meat! Pastu if ketam konfem mkn bertambah2. Tp part claw meat tu jee. Badan ketam tu die biase2 jee.

Sedap sgt kot! Tp restoran ni mmg we olz sukaa. Sedap! Restoran D'Tasik Uniten. Sile lah pergi if x pnah pergi lagi.

*review ikhlas - x paid by D'Tasik pon*

Selamat mkn ketam!

:D






Miaoooo Miaoo Miaooo

Honestly, I love to see cat but not till i want to keep them as a pet. My love to cat is limited to just adoring them from a distance and giving some foods to any stray cats craving for foods underneath my table (while dining outside of courseeee).

But looks like Deena is more like her tokki. She loves cat and cat loves her too! ( Eventho she seems like a cat bully rather than a cat lover - she lifted a cat by just holding the neck! Gilaaa, nasib iolz perasan awal n she pulls ears n tails etc. but at the same time she did hugs and kisses them A LOT too!).

Below are some Deena-Cat moments I manage to capture.Haha poor cat! 




Auwww. So abu hurairah. Ehh.. Ummi hurairah. Xpelah. Kucing kn binatang kesayangan rasulullah saw. Main lah nakkk. Jgn bawak blk rumah sudahhhh.

;p



Deena New Splash Pool!


Yeayyy! After years of survey (Gituuhh pnye la nak ckp lame survey tuh smpi yearss), berjaye jugak jmpe splash pool yg murah. 

Initial plan is act to use this during Deena's bday party (pool partayyy!), but after serious discussion with hub, we decided not to proceed with pool party sbb takut huru hare time party dgn kanak-kanak basah berkejaran n faktor lantai licin etc. bahaye wehh kang rmai plak terlentang jatuh ats cake! 

So kite main sndiri je hokayyy. 

1st kitorg dry run dlu buat leak test - sbb seller ckp if ade leak ke ape kne return within 3 days after good arrived. 


Ok leak test passed!

To malas pulak nk bukak pool ni sbb dh xreti dah nk lipat masuk kotak. So terbiarlah pool ni di living hall for weeks! Haha.

After weeks then baru ade mase nk gune secara betul iaitu with water inside the pool. 

Haa tgk anak iolz. Super excited!


After hours main sensorang. Kitorg pon suroh lah die keluar sbb dh kecut2 dah jari sume. BUTTT as expected, bermulalah drama air mata xnak kluar pool (and this is the moment i really agree with my hub's decision not to bring this pool out during her bday party - kang jenuh nk hadap drama air mata berjemaah dr Deena n friends). Lpas dah pujuk rayu paksa rasuah bagai, barulah die nk klua smbil mrengek2 x puas hati n sambung plak main air kt shower toilet.

Duhhhh..dah besar nnti malas mandi mcm mama siap!

:D

Friday, February 6, 2015

Weaning Off Deenaaa

*uwaaaaaaa*

Harus lah mak yg sedih terlebih. Balik2 hospital terus Deena lari nak peluk. "Mamaaa mamaaaa" pastu tunjuk2 "shushuuu shushuuu" tunjuk2 bilik "bombom bombom kukak shushuuu". Ok all this while I olz mmg feed Deena sambil baring. Senang x penat. Deena dlu berat uolz. Lenguh mak. So smpi ke besa die used to nurse sambil baring. Oh back to the story. Die dah nak susu le pulakkkk.

"Ok wait eh, mama wash hand first then mama susu Deena kay". Sambil iolz pg dapur lelaju n mmbncuh nescafe pekat sambil doa Allah permudahkn proses wean off ni utk aku n Deena. Pas dah bancuh smpi consistency die ala2 inai tu, iolz pun tempek dkt n****e both sides. Pastu Deena dah tarik2 masuk bilik.

Smpi bilik, Deena selak baju nursing and buat muke pelik sbb ade macam kotor (nescafe tadi la kan) kat n****e. Pastu die pandang and tunjuk "mamaaa tityyy" (translate: mama dirty). Pastu iolz belakon muke sakit "aah dirtyy, mama sakitt, susu sakitt, cannot susuuu". Deena buat muke xpuas hati tp teragak2 nk minum. Tp slowly die try hisap gak then br terhisap sket die buat muke tergamam pastu nk nangis. Habis nescafe mlekat2 kt bibir. Kesiannnnn. Iolz terus ckp "haaa kan susu spoiled. Yeyeekkk cannot drink". Die still lg terpinga2 muke nk nangis. Pastu bwk klua and tok ummi dah ready tros basuh mulut die bagi minum air lain. Tokki tros amek ckp susu dah x boleh minum n bawak jalan2 kt taman takut die trauma.

Balik je taman saje iolz test "meh nak susu x? Jomm". Deena terus buat muke geli "akittt akittt yekkkk".

2-3 hari jugak Deena xdpt tdo mlm sbb she used to be nursed to sleep. Thank you Mr. R sbb gigih dukung, pujuk and dodoi Deena smpi tertidor and it took hours and esoknye dah la Mr. R kejee. Pastu memalam merengek2 smpi la penat n tertido balik sbb biasenye die terbangun malam utk susu and iolz nurse die smpi die sleep balik. Huu..



Setiap hari bile die tidur bisik dkt die knape mama terpaksa stopkan bf dkt die abruptly and knp mama x boleh dukung dah..

Things get easier day by day..

Smoge Deena x benci mama..

Mama sayang Deena and adik..

Alhamdulillah 'ala kulli haal.

Pregnancy + Bleeding

Its a hectic week and me and my team have to work thru weekend and public holidays (2nd and 3rd Feb) to catch the due date. Working till mid night almost every day to work with team in Houston.

Saturday (30th Jan)- I've excused myself from working to attend my cousin's wedding just for today.

Sunday (1st Feb) - rush back to the office to continue working. Was there from 8.00 am to 6.20pm. Realized having heavy spotting in the afternoon. We are so bz and dont really have time for lunch. Had few slices of dominoes pizza ordered by the lead. Yeah and thats it for the whole day. 

6.20pm driving back home. At home, while having a shower I can feel that I am bleeding. Keeping my mind positive - maybe I am just tooo tired. I asked Mr R to take care of Deena while I took a short nap. Wake up - still the same. We decided to go to emergency. 

Being checked and scanned. Alhamdulillah the fetus is still there with a regular shape womb (which means the pregnancy is still healthy). But the bleeding indicates threatened miscarriage. Just like my previous pregnancyyyyy. So Im warded for further monitoring (againnn just like previous pregnancy).

* i dont have morning sickness at all in both pregnancies. So I guess bleeding is actually 'replacing' the morning sickness. Haha. I am fine and redha as long as the baby inside me grows perfectly and healthily. 

The next day, specialist comes and do another detail scan and this time listening and charting fetus' heartbeats as well! Doc said: strong and healthy beats! Nah listen. listening to this will gives you more confidence that the baby is strong inside.
Me: Alhamdulillah T_T
Doc: But the bleeding need to be adressed as well. You are subjected to a week bed rest and 3 months light duty with immediate effect. We'll see bi-weekly to monitor.
Me: Doc, the single room is still full while my 21 months daughter is still breastfeeding. Can i continue bedrest @home so that I can breastfeed her.
Doc: Nope. For healthy pregnancy breastfeeding is allowed but in bleeding case, breastfeeding need to stop. You rejected duphaston, then you need to follow this instruction. The sister is big enough, you've done a great job fully bf her this far. You've gained a lot of pahala sunnah. Its time to let go.
Me: ok this gonna be hard for me and her. I've tried once when clinic advised the same but Deena cried till she vomits and has no voice and I gave up.
Doc: I've went thru the same situations and most peoples do. Bear in mind she is almost 2 and with your medical condition, its not sinful to do so. Use nescafe or jaddam. Rub in on your nipple and tell her your nipple is sore and the milk is spoiled. Let her taste if she wants. Pray to Allah to ease the abrupt wean off process. InsyaAllah she'll be just fine.
Me: okay doc..huuuuuuu

Late evening - doc allow me to be discharged with strict bed rest instruction and NO breastfeeding allowed.

Do I really follow? See my next post ;)

Thursday, February 5, 2015

What? I am pregnant?? Like seriouslyyyy

16 Jan -
Tgk cermin. "Isk apsal perut makin buncit nii n seluar tetibe ktat plak nii. Tu lah minum ais 24 jam lpas pantang then every time mkn ulang air. Dah la dlu pantang tah pape. Hishh start mlm ni pkai girdle umi bagi dulu balik lahh. Malu kot badan kurus perut munscits"

*pastu almost every night tdo pakai girdle sbb risau seluar ttbe x muat. Padahal lpas bersalin deena dlu pon rilek je pkai seluar lame siap longgar lagiii


22 Jan-
Pening kepala and sakit perut gile. 

"Hadoii time2 ni la nk food poisoning kann. Pening smpi rase nk muntah plakk..."

Ade presentation kt ofis, after present pagi tu, met and ckp dgn bos sakit perit gile so mntk balik nk jumpe doc. Bos said " sure, just make sure u r reachable thru phone ya". Ait ait boss!

Pikir2 nak pegi jmpe pakar sakit puan sbb Deena still breastfeed so period x dtg smpi Deena 18 months then dtg skali then x dtg2 dah smpi skarang - like 3 months ago. 

Pnah consulted a doc previously - Paed Deena (ex-gynae) ckp normal tp time sakit2 ni terfikir endometriosis lah bagai kann. Quite a number of my gf yg dpt pnyakit2 perempuan ni and since iolz pon mmg jenis x health concern n mkn fast foods - risau jugak lah kan kena (time ni baru nak beringat kannnn..motifff)

Tp fikir balik x larat lah pulak dgn pening kpale nk beratur pnjg jmpe gynae. Konfem ptg2 ni dah xdpt jmpe. Pegi lah Lita Alia sajee.

Dalam bilik doc-
Doc: haa sakit ape? (ni mmg ayt template doc2 aku rase)
I olz: saye rase saye endometriosis.
Doc: kenape ye? Klo endo kne tros refer hospital, clinic x boleh handle. Pnah diagnosed and treated for endometriosis ke before ni? 
I olz: oo ntah la sbb saya bf baby so x period for 18 months then period skali then xperiod2 dah smpi 2-3 bln. Pastu skarang sakit perut teruk smpi pening2 nk pitam sume. Ade few kwn saye kne endo jugak so takut saye pon ade.
Doc: ouh la ye kee. Ingt mmg dh pnah diagnosed. *checking my bp and body temp*. Hrmm bp normal, badan panas demam ni. Xpe kite test urine dlu kot2 kencinh kotor ke ape.

*so i olz pon pg toilet, weewee sebekas and 'donate' dkt nurse. Kihkih.
* doc suro tggu luar dlu and die entertain few other patients.

Nurse: Pn Azie, masuk
Doc : senyum2
I olz: kencing kotor ke doc? Ade endometriosis?
Doc: hish awak ni. Alhamdulillah tahniah mengandung. Dah terang dah line ni haa. Kencing kotor xde pon.
I olz: haaa? boleh pcaye ke ni doc? Sebab saye (bla bla blaaa blaa discuss panjang dgn doc)
Doc: kun fa yakun. Jaga diri. Nak scan skarang ke kalau xpercaya lg. tp rase baru ni x nmpk ape sgt. Lg 2 mggu dtg scan balik kay? So saye bg acid folic je ok?
I olz: err ok. Er acid folic xpayah la doc. Sy mmg x mkn ubat. 
Doc: ade morning sickness x? If boleh mkn berkhasiat then xpe.
I olz: x morning sickness pon. X kottt. Anyway thank you doc and nurse. Ouh nak stick tu bleh? Saye ni x pnah mrase nak test sndri. Anak 1st pon doc jugak yg detect.
Doc: tu lah smpi ke endometriosis awak fikir. Complicated!


Keluar2 tros snap test stick doc nihh n text Mr R. Haha. Unexpected but of course we are happy and cant wait to see him/her! Alhamdulillah...

May Allah protects the baby and may he/she grows healthily in my womb and safely delivered once the time comes.

*semoga yg terpakai girdle awal2 tu x effect baby*

Ameen.